Äntligen! (?)

Jag kallar mig gärna feminist, för det är vad jag är, såklart (being a woman and all).
Men sen är det ju det där med männen och skönheten. Jag är alldeles för brydd om både män och mitt utseende för att vara feminsit, skulle jag vilja påstå. Jag bryr mig ofantligt om vad män, och andra kvinnor!, tycker, och tycker visst att vi är sjukt olika på många sätt, likadant som vi kvinnor är. Bara för att man är kvinna är man ju inte som granntjejen eller hon i kassan på ICA. Vi är individer, allihopa, så förr sa jag ofta att jag är humanist, inte feminist.
Men jag börjar undra om jag helt enkelt inte är postfeminist? Som Bridget Jones! Det är hög igenkänningsfaktor på den damen, och trots att hon kanske inte beter sig som en typisk feminist så är hon ju en av de där ultimata förebilderna. Och tydligen är hon postfeminist.
Begreppet har inte kommit in så mycket i svenskan än visst, men på engelska wikipedia finns en någorlunda förståbar artikel om både second-wave, third-wave och postfeminism. Jag fattar inte allt, men jag vet att sjukt spännande är vad det är!


Briggan i filmtappning

(Och nej, jag tycker inte att Bella i Twilight kan beskrivas som en postfeministisk karaktär. Hon är bara sorglig.)

Kommentarer
Postat av: Toffs

WORD! Vi har nog alla lite Briggan i oss, och jag kan tycka att Susan Faludis Backlash är jättebra bitvis, det handlar ju om hur kvinnor förhåller sig till kvinnosaksfrågorna...och idag är det draget till sin yttersta gräns...

2009-10-15 @ 21:20:57
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0