Stör mig gärna

Jag irriterar mig ofta och gärna, det kan vara lite vad som helst som irriterar mig så ibland tror jag att det är själva störandet i sig jag gillar, inte sakerna jag ogillar.
Men jag irriterar mig verkligen på hypen (hajpen) kring Twilight. Främst är det väl filmerna som folk (småtjejer mest) blir helt galna av (mångalna? nej just ja, det är ju varuvlar det...), men böckerna skördar tydligen en del poäng med. Och jag fattar inte varför. Varför i hela fridens dar vill man så gärna ha en vampyr till lover? Jag fattar't inte. Det är väl det där med den farlige killen som inte älskar någon annan än just en själv, så egentligen är det väl inget nytt, utan lika gammalt som de gamla romatikerna. (Jaa, jag är insöad på byronic hero, bara för att den där jäveln ständigt dyker upp!)
Jag har inte sett filmerna, jag har inte läst boken, men jag har googlat det! Och tydligen så är hon Bella precis så korkad som hon låter. Hon klarar ingenting själv, utan vampyrsnubben måste göra allt, och när de väl kommer till skott och ligger med varandra (möjligtvis efter det att de gift sig, jag har inte så stor koll) så är det mest kul för honom och mest smärtsamt för henne. Verkar ju vara en sund kvinnosyn den där författaren har. Vi tjejer är återigen offer som måste ha någon stark, farlig man som fixar biffen åt oss.
Jag blir så irriterad, nej, förbannad, faktiskt. Varför klarar vi oss inte utan den här mörka killen, som vi visserligen räddar med våran kärlek, men som måste rädda oss ur varje liten jävla vardagssituation.

Vägra bli räddad, av någon annan än dig själv.
När jag var yngre sa jag att jag inte var feminist, utan mer humnaist, men jävlar i helvete (hoppsan!) vad jag är feminist nu för tiden. Och en arg sådan. Helt otorligt att jag har pojkvän, kan tyckas, men grejen är ju att han inte räddar mig, inte bara, vi räddar varandra lika mycket.

(Och by the way, enligt wikipedia måste vampyrer dricka MÄNNISKOBLOD för att överleva, inte djurblod som de ((väl??)) gör i Twilight, och om wiki säger det måste det ju vara sant...)

  
Vampyr 1, 2 och 3. Vilken väljer du?



Och ja, min pluggmotivation är långt ner under strecket. Typ.

Kommentarer
Postat av: Toffs

är han inte vegetarian-vampis? det trodde jag i alla fall...kommer nog inte läsa de där böckerna i första taget...men när vi blir färdiga lärare så måste vi väl...=)

2009-10-03 @ 06:22:11
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0