Jävla yrke

Det är så roligt att höra ALLA människors åsikt om skolan jämt och ständigt. ALLA vet ju bäst eftersom ALLA ju gått i skolan, så ALLA vet ju preciiiis hur det är i skolan, hur det är att vara lärare och hur man borde göra.
UnderbaraClara är oftast trevlig, men det där inlägget blev jag bara sur på. Kul att hon verkar mena att alla lärare är tirsta typer som mest förstör. Nån av hennes kommenterare påpekar att alla lärare bara blundar för allt svårt, trycker ner ungar och så vidare och så vidare.

Låt mig säga detta, till UnderbaraClara och alla som håller med henne:
Det är inte så jävla lätt. Vi FÖRSÖKER men tyvärr är vi bara människor. Vi får dessutom otroligt dåligt betalt med tanke på allt det arbete vi lägger ner. (Två poliser var i skolan och visade upp sig idag och de påstodd att de tjänar mindre än oss lärare, men när jag jämförde med stronge herr R nån gång har jag för mig att han faktiskt tjänade mer. Och vi kan också bli knivhuggna i tjänsten, i fredags senast hade vi en elev som fick ett utbrott och hotade med att ta med diverse vapen till skolan och döda lite alla möjliga...)
Vi bryr oss om ALLA elever, speciellt de som inte har det så lätt. De som har dyslexi, ADHD, ADD, koncentrationssvårigheter, inlärningssvårigheter, de som är utsatta för mobbing, de som utsätter andra för mobbing, de som inte äter, de som äter för mycket, de som är för tysta, de som pratar för mycket, de som inte har några kompisar, de som inte kan svenska så bra än men så gärna vill, de som inte bryr sig, de som bryr sig för mycket och nästan jobbar ihjäl sig och de som mest flyter. Vi kämpar konstant med att försöka nå alla, att möta alla där just de befinner sig och få dem att utvecklas så mycket som möjligt. Men vi klarar det inte alltid. Vi hinner inte eftersom vi ska ha så mycket givande lektioner som möjligt samtidigt som vi ska administerar allt (dvs ha utvecklingssamtalt, skriva åtgärdsprogram ((även til eleverna som skiter i allt)), skriva IUPer, sätta oss in i nya kursplaner på kvällstid, fixa resurs åt de elever som behöver extra stöd, ha läxhjälp åt de som inte får någon hjälp hemma samt ha kontakt med alla föräldrar som tycker att skolan ska fixa ALLT, som tycker att ALLT är skolans ansvar - från att få eleverna äta till att se till att de får MVG/A på alla prov...

Så ursäkta så JÄVLA mycket om det ibland blir fel. Jag förstår att fröken i UnderbaraClaras inlägg Jävla fröken (orkar inte ens länka, googla själva) gjorde fel, men hon menade det nog inte, hon ångrade det säkert sekunden efter, och kanske peppade hon faktiskt eleven nästa lektion - fast eleven i fråga nu glömt det.

Ni anar inte så många kvällar jag gråtit det senaste året för att jag tycker att jag gjort fel.
Är jag en bra lärare då? Antagligen inte, jag har NADA fantasi. Jag skriver inte noveller, jag har ingen välbesökt blogg, jag målar inte, jag pysslar inte. MEN. Jag älskar ungdomar och jag älskar att peppa dem, stötta dem, hjälpa dem och få dem att flyga - trots att de mest vill sluta tidigare, önskar att jag vore sjuk eller att jag bara ska lämna dem ifred.

Jag älskar mitt jobb, och ni som inte pluggat tre fyra fem år och nu jobbat en stud som LÄRARE har INGEN JÄVLA ANING om hur det är. Men kom gärna och hälsa på när ni får barn vetja så får ni se hur det är.

Kommentarer
Postat av: toffs

Väl rutet. Även om jag inte tolkar det ursprungliga inlägget hos Underbara Clara som kritiskt direkt mot lärare utan mot vuxna i allmänhet så behövs det lite mer rytningar om hur vi lärare faktiskt har det - OCH eleverna. För det är ju lika mycket elevernas tillvaro som vår egen.

2011-10-05 @ 10:51:12
URL: http://gilgamesh.blogg.se/
Postat av: underbaraclara

Jag ber om ursäkt om jag gjorde dig ledsen. inlägget syftade inte på lärare utan vuxna i allmänhet. Föräldrar i synnerhet. jag tycker att lärare är världens viktigaste jobb och jag vet hur många lärare sliter med allt för stora barngrupper. Min mening var inte att förminska lärarnas insats - utan en pedagogik vuxna barn emellan som jag tycker är sorglig

2011-10-06 @ 19:15:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0