Bokgeografi

Allt är bra i skolan, men jag orkar, och kan, inte skriva om allt som händer.

Så jag skriver kort om något helt annat:

Bokgeografi. (The East African way of things.)
Helt ärligt snodd från Toffs.

Berätta om en bok du läst som utspelar sig på den afrikanska östkusten eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Min fascination för Afrika har vi ju pratat om. Och en del av det kommer naturligtvis från böckernas förlovade land, där drömmar blir verklighet och allt det där finfina faktiskt händer. En av mina favortiböcker, som utspelar sig både i London och på hela den östafrikanska kusten är Lesley Lokkos Rivalerna. Jag älskar kulturkrockar i böckerna, där man måste fundera över hur man själv tycker att saker och ting ska vara. Där folk är åsnor och sivn, men där de även ändrar sig, där oväntade saker sker och där man aldrig vet hur slutet slutar, om det är gtragiskt, komiskt, romatiskt eller bara helt....vanligt. Rivalerna har det där. Det är även en sorts familjekrönika (jmfr Andarnas hus), en annan slags berättelse jag är ljöligt svag i.

Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till ett östafrikanskt land. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Alexander McCall Smith fascinerar mig därför att han är en av de där sköna britterna (well, skotte) som växt upp i gamla fina Sydrhodesia, men sedan hamnade i the mother land, eller i alla fall Skottland. (Lite som Lesley Lokko som också är lite skotte!) Han kopplar ihop två av världens mest spännande ställen, och jag vill någon gång åka till Mma Ramotswes lilla stad, där hon har sin Damernas Detektivbyrå, där hon dricker sitt roobios på verandan med Grace Makutsi. Britter som växt upp i någon gamla afrikansk koloni är på ett visst sätt, inbillar jag mig, och det gillar jag!


Berätta om en bok av en författare som anknyter till ett östafrikanskt land, som du inte läst, men är nyfiken på.
Oj, det finns nog en hel del som jag inte alls har koll på... Jag är dålig på att läsa för tillfället, men jag ska ta tag i det! Jag måste uppdatera mig på I taket lyser stjärnorna snarast!

För övrigt ska jag nog läsa Angus, thongs and full-frontal snogging i en väldigt stökig och något omogen åtta snart. Hujedamej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0