Sött&salt

Dagen idag - ett liv i England, skulle man kunna säga om man känner sig på farbror Melker-humör (och när gör man INTE det, ärligt talat?).
Vi, jag och fröken J som vanligt, började dagen med en ordentlig frukost på BH's (förkortning för Brittish Homes om jag inte missminner mig), nästan en full English fry-up (vi bytte ut lite saker mot lite andra, så vi missade bönor och korv, bland annat, men det gör ju inte så mycket). Tydligen har det gjort en undersökning där man (vem? who knows!) frågade folk (de engelska pressuamably) vilken frukost de trodde var onyttigast; en full English breakfast eller en latte&muffins. Lätt den engleska, svarade de flesta. Men tji fick de, latten och muffisen var tydligen värre. I alla fall, en sådan frukost står mans ig tydligen på hela dagen, för någon lunch orkade vi då rakt inte med...

 

Sedan var det dags! Vi tog oss till IKEA. Det var faktiskt lite krångligt. The tram, som det ju så käckt heter, det lärde jag mig minsann under Engelska I..., tog oss bara en bit, sen fick vi vackert gå i halvskumma staden Wednesbury (de har nog färre turister än Hallsberg gissar jag på) för att komma till bussen som skulle ta oss dit. Efter lite tvekan hoppade vi på en buss som det faktiskt stod IKEA på, och den visade sig trevligt nog vara någon slags pensionärsbuss (tänk mjuka linjen) som åkte genom alla bostadsområden den kunde hitta. Busschaffisen var en av de trevligare chaffisar jag någonsin träffat, men det kryllar ju som sagt av sådan här i England.
Det var mycket flott att få se ett IKEA utomlands, nu kan jag pricka det av listan, även om det var lite skumt då de hade böcker i bokhyllorna som hette saker som "Sexualitet och Öde" och andra titlar från det glada sjuttiotalet. Vi köpte en massa finfina grejer till rummet; billiga lampor (varsin + en till New New), glas, filt (jag), ljus och en (ny) stekpanna (jag). Vi kollade noga in matavdelningen, men kände att vi klarade oss utan punshrullar, knäckebröd och kaviar (även om jag sa att jag skulle köpa det - men ärligt, hur ofta äter jag det hemma?). Kort tog vi i alla fall!

  

Man blir sjuuukt trött av äventyr som att åka tram, försöka hitta rätt buss och gå på ett brittiskt IKEA, så vi avslutade eftermiddagen med en latte på BH's. Det är ju som hemma, så där tog jag då inge kort.
På vägen hem mötte vi Arlabilen, och jag vinkade glatt (innombords, såklart).

Jag var i parken en sväng och sprang, det var segt idag och jag hoppas det var den här svackan man ska komma in i innan allt blir så mycket bättre. Eller också var det IKEA som drog musten ur mig.
Ikväll blir det i alla fall engelsk (brittisk?) paj och Manstrokewoman, vi får ju inte bli för svenska här inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0