Vad man gör i Kina

Vad gör man egentligen i Beijing i en vecka och lite till? Jo:

Onsdag, dag 1: Vi kommer fram till Beijing typ halv tio kinesisk tid, alltså ungefär halv fyra mitt i natten svensk tid. Två av oss hade sovit (herr C och pappa, mest på grund av åksjuketabletter kanske), och två hade sovit lite mindre (jag och mamma). Tyvärr regnade det, så lite nedstämda var vi. Vi var även dumsnåla och gick från tunnelbanan till hotellet (tyvärr hade vi inte heller hittat den närmsta tunnelbanan), så vi var rätt trött, hungriga och blöta när vi kom fram. Nåväl! Vi fick ett rum, drog till Silk Market eftersom det fanns McD där. Ja, vi åt på Gyllene Måsen, för oftast gör man såna jättefelval och misstag på den första måltiden att den ändå suger. På McD vet man ju att man i alla fall får gott kaffe. Vi handlade lite, prutade ner en kostym åt herr C och åt sen middag på matgatan bakom vårt hotell.



Dag 2: Vi äter frukost (dyr! 38kr/person!) ute och åker sedan till Temple of Heaven. Vi blir blöta, dock av svett, eftersom det är typ 30 grader och strålande sol. Sedan går vi över till Peral Market. Mamma fyndar och herr C vill inte betala mer än 10 kr för ett par pärlörhängen åt sin mamma vilket gör att han inte får köpa några örhängen alls. (De kostar nämligen 20kr/par, vilket herr C finner orimligt eftersom ett halsband modell längre kostar 60 kr.) Vi går till Wangfujing dajie (typ så man säger gata på kinesiska, tror jag), Västerländska gatan, och äter på kvällen. Pappa upptäcker att han gillar kinastark mat till glädje för oss allihop.

 

Dag 3: Förbjudna staden! Helt otorlig plats, men man blir ganska trött efter tre timmar eller så därinne. Allt ser likadant ut efter en stund. På andra sidan gatan fortsätter Jingshan Park som en slags förlängning, så hänger där en stund. På kvällen kanonbilligmiddag (150kr/4pers), tycker vi.



Dag 4: Vi åker för första gången, för oss, tunnelbana hela vägen ut till Sommarpalatset, nice! Där är det finfint! Vi kommer dock in på fel sida och får klättra en del, men det är sådant som händer. Efter detta blev vi trött så den dagen blev det faktiskt bara middag, ingen mer turistig grej att göra.



Dag 5: Vi är trötta och beslutar oss för enbart parkhäng Beihai Park med den vita pagodan. Vi kollar på folk, "fikar" (dricka och chips, typ) och klättrar upp till den i Kina så ofta felstavade pagodan. På kvällen mat för typ 140kr/4pers efter att jag provat klänningen på Silk Market.



Dag 6: Vi försöker åka tåg ut till muren men misslyckas och går på zoo för att kolla på jättepandorna. De är ute men är ganska slöa, till mammas stora besvikelse. Akvariet kostar tyvärr alldeles för mycket, 120kr/person, så vi hoppar över det. Rakt över vägen från zoo ligger en jättemarknad med fsta priser. Jag och mamma shoppas tshirtar, kjolar, klänningar och stickat för 29-39kr. Billig och fantastisk mat igen på kvällen.



Dag 7: Vi lyckas komma med tåget till muren och hänger där några timmar. På muren går man mest, eller KLÄTTRAR är kanske den rätta benämningen. Vi svettas och är trötta, men får sova på lyxtåget som kostar hela 12kr/person tur och retur. Jag&mamma drar till den billiga marknaden mittemot zoo och handlar lite till. Vad tror ni vi gjorde på kvällen? Just det, billig&bra mat.



Dag 8: Vi är trötta! utbrister föräldrarna, så vi tar bara en runda på Yashow Market, även det en marknad med till stor del fasta priser och inte samma galna prutmån som på turistmarknaderna. Vi handlar en massa fint, men såhär i efterhand kunde jag lätt handlat mer! På kvällen hämtar vi min klänning och äter smaskens och typ tokigt billigt (jaja, 130 kr/4 pers) nära Silk Market.



Dag 9: Ännu en ganska lugn dag, vi åker ut till fågelboet, alltså OS-stadion, och kollar. Det är mest varmt, tycker i alla fall jag. Efter det tjatar jag till mig ett besök på Xidan Market, även den nästan helt turistfri. Ska någon dit rekommenderar jag Xidan, Yashow och den mittemot zoo.



Dag 10: Vi vill vara lite kulturella sista dagen och besöker Lama templet, ett tempel där i alla fall en del besökare fortfarande ber och är lite spirituella. Det är himla mysigt, varmt, soligt och rökelsen ligger som en lätt dimma över hela stället. Efter det kramar vi ut det sista av Beijing och åker till Silk Market en sista gång. Vi har nog hängt en del för mycket på "kinesiska" markander för vi blir lätt äcklade av prutningen och turisterna.



Dag elva åker vi hem, utan trassel, och jag saknar redan Beijing.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0