Här är mitt liv

1984 - jag föds. Morfar skrev ungefär såhär i sin röda dagbok dagen efter (eftersom jag föddes typ fem i tolv): "Grått väder, -2. Ute och jagade med hunden på fm, på em kräktes hunden. Jag åkte till Lantmännen. Birigitta fick en dotter igår."

1985 - Här någonstans dog farfar. Jag är liten och ganka menlös. Antar jag,

1986 - Jag är två när Olof Palme skjuts.

1987 - Ett blankt år. Kan bero på att jag är tre.

1988 - Vi var på Cypern, jag lekte med grannarna och badade en hel massa.

1989 - Vi var på Mallorca med familjen Carlström. Jag och kusin Caroline spelade hittepåbiljard och blev magsjuka av poolen.

1990 - "Sommaren i city 1990"? Vi flyttade till andra sidan stan, jag får en ny kompis och byter Äppelbo mot Stocksäter.

1991 - Började ettan men minns egentligen ingenting. Jag gillar att lära mig bokstäver och vår fina läsebok med Ola och de andra.

1992 - Vi går i en ett-två-trea vilket betyder att vi är mittemellan, rätt beiget. Vi slutar typ två om dagarna och efter det var jag på fritids, där man fick önska vad man ville till mellis när man fyllde. Jag önskade alltid marängsviss.

1993 - I trean (?) hade vi en rolig vikarie, eller om hon var tråkig, jag minns inte så noga. Vi hade nån slags lärarvikarie som sparade ut sitt hår och eventuellt hette Maggie.

1994 - Det var varmt, åh så varmt, och Sverige spelade fotboll utomlands och var jätytebra! Jag och min kusin Caroline tryckte upp t-shirts med den där tidningsbilden där Tommy Svensson ligger på en bil och firar. (Våra favoriter Henke L och Kenneth A var med på bilden också, till vårt försvar.)

1995 - Femman minns jag som ett sånt där mittemellan år, som tvåan. Jag blir mer och mer kompis med Pernilla och Diana, Diana och jag "leker" mycket på fritide. Oklart vad vi egentligen pysslade med. Hon är visst typ jurist nu, och jag lärare, så jag antar att vi var ganska väna små flickor.

1996 - Jag går i sexan, tillbringar rasterna gåendes runt Stocksäterskolan med Pernilla och Diana.

1997 - Jag och Pernilla börjar sjuan på Transten. Vi börjar i samma klass som tre personer vi gick på lekis med och tycker att det är spännande men jobbigt. Jag kan säga såhär; det var början på en lång och underbar vänskap.

1998 - Musivideos framför TVn i cafeterian på Transten, Madonna och tittande efter pojkar. Jag färgar håret och upptäcker verkligen smink. Jag HATAR skolfotografering (and still do!).

1999 - Millenieskiftet! Vi var femton år i en tid då det var mer okej att vara ocool, vi laddade alltså inför det stora nya året med spel, godis, chips och läsk.

2000 - Jag och stronge herr R blir ihop i december, lagom till sötaste julkalendern "Ronny och Julia". Vi kom på detta efter att ha varit ifrån varandra under skoltid då han ju började på skogsmulleskolan Kvinnersta.

2001 - Mitt i början av gymnasiet, jag var ganska ensam och fokuserade massor på studier mest.

2002 - Jag byter tysklärare till Scary Gary. Han är inte klok, men det visar sig sedan att jag är det, för jag får MVG- i slutbetyg i trean. Men minuset syns ju inte, som han sa. Under en lektion tvingade han mig att rita ut typ Sardinien på tavlan. Mitt sämsta ämne är geografi/kartkunskap, men jag klarade det hyfsat - på tyska till och med.

2003 - Tog studenten! Det var stort, men ännu större var nog att jag den hösten åkte till Skottland och flyttade in hos en helt underbar familj.

2004 - Fyllde 20 i finaste Edinburgh. Jag tyckte inte att det var en big deal, det tyckte mina brittiska flickor. Jag bodde nästan hos Erika på Dundas Stresst, och hon hos oss. Fick pappan i familjen att bli väldigt talkative, enligt städerskan.

2005 - Gjorde något som chokade alla, inklusive mig själv: åkte Rosa Bussarna södra Sydamerika runt (Brasilien, Argentina, Chile). Världens Bästa Reas. Världens Bästa Människor. I'm blessed.

2006 - Skaffade Bageheera och träffade Mannen i Mitt Liv på sunkigt Harry-dansgolv.

2007 - Åkte till Kina med Mannen i Mitt Liv och hans familj. Älska't!

2008 - Åker till finaste fula gamla Wolverhampton och firar 25-årsdagen där med finaste fröken Ingmar Boll. (Undrar i vilken brittiska stad jag tänker fira 30-årsdagen... Gissar på nånstans i Wales eller möjligen på Irland. Fast antagligen inte Irland.)

2009 - Åkte till Kina med Mannen i Mitt Liv för att shoppa och se om man kan ta sig runt där på egen hand, utan störig guide. Det gick fint, xièxie. När vi kom hem hämtade vi Världens Finaste Hund.

2010 - Vi köper hus på Tranbärsvägen. Chewbacca får en tomt att lattja på plus en flickvän (obs, platonisk) i huset mittemot.

2011 - Jag får fortsatt jobb på min älskade sunk-skola, och älskar kollegorna mer och mer. Vi tittar på när löven ändrar färg på träden och bestämmer oss därefter.
2012 - Kina igen! Mer jobb! Äntligen Paris! (Fast inte alls i den ordningen.) 2012 är ett långt och MYCKET år. Snart är vi man och fru.
Trackback
RSS 2.0