Kulturchock 2.0

Att engelsmännen äter väldigt annorlunda än resten av Europa har vi ju redan listat ut, men det är inte det enda som skiljer dem åt från oss andra normala europeer.
De lever nämligen på medeltiden. (Det är säkert!)
Det kan såklart verka skrämmande, men lugn bara lung! När man väl listat ut en del konstiga saker med deras samhälle så går det mesta ganska bra, man (jag) kan till och med uppskatta den spännande kulturen!

Varför medeltiden?
1.
Det kör på fel sida vägen. Fortfarande! Vi andra normala europeer övergav det dr någon gång runt 1950. (De har dock några partners in crime, till exempel Australien och Hongkong, men de är ju rätt skumma de också.)
2. De har världens mest unika eluttag. Inget annat land har såna, om om något annat land har såna, så är det också ett ensamt och konstigt land. Man behöver inte bara komma ihåg att ha tre pinnar på sin kontakt, man måste komma ihåg att slå på eluttaget också på den lilla lilla strömbrytaren. Mycket märkligt.
3. De har heltäckningsmattor nästan överallt.Till och med i välanvända budgetstudentrum från 1971.
4. De har inte kommit på det där med interneträkningar sådär jättebra än, utan vill man betala något får man vackert gå till en kassa och prata med en vänlig dam bakom en lucka.
5. De har ungefär en miljard olika sorters mynt. 1p, 2p, 5p, 10p, 20p, 50p, £1 och £2. (Okej, det är bara åtta, men jag kan ha glömt nån!) Jag kan ge dem att pundet är värt mer än kronan (£1 = 12,44SEK räknar vi på i dagsläget), men hey, inte har Sverige (som ju envisas med massa andra konstigheter) 12 öringar och 25 kronor! Andra länder kanske har massa mynt också, men jag tror bannemej att United Kingdom tar priset. 


    


Krånglig vänstertrafik med extra mycket rondeller, engelska eluttag, mitt gamla äckelrum med äckelmatta, min nya dator symboliserar engelsmännens dåliga internetkoll, mynt och lite sedlar.

Jag läste en fundering någonstans (i samband med bilderna på kokorondellerna tror jag) i stil med "jag förstår varför Gud valde att sätta dem på en egen ö". Word.


Kommentarer
Postat av: Toffs

haha, det låter lite udda det där, men en helt riktig analys. engelsmän är konstiga. riktigt konstiga. titta på John Cleese till exempel. Han är RIKTIGT konstig. Och stel. men man måste nog ge dem cred för deras fantastiska sinne för humor.

2009-02-12 @ 06:32:14
URL: http://gilgamesh.blogg.se/
Postat av: Amanda

Ja, den är lite rolig faktiskt, tycker om den :)



Kul med olika analyser av England, hoppas att det kommer fler senare!

2009-02-12 @ 08:53:12
URL: http://amandalagerquist.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0