Maos mausoleum

Idag har jag statt i den langsta kön jag jag nagonsin statt i, eller ens sett.
Vi orkade inte ga upp i tid for at hinna med taget till Badaling och muren, sa istallet akte vi till Himmelska Fridens Torg for att titta pa chairman Mao, dar han ju legat sen typ 1976. Kon var jattelang, det sag vi ju nar vi borjade koa. Vi insag dock inte att det var extremt superduper jattelang. Vi koade i ungefar en timme och femtio minuter, och da gick vi nastan hala tiden, inte fort, men kon rorde sig i alla fall framat hela tiden. Det var inte riktigt vart all svett och vantan, allt solgass och all torst, men nu har vi i alla fall sett den döde Mao dar han ligger i sin glaskista, valbevarad, trots att han helst ville bli kremerad (enligt wikipedia).
Idag har jag helt enkelt vartit med om en av de konstigaste grejorna i mitt liv; att hetskoa for att se en gubbe som varit dod i over trettio ar. Sjukt, heltvridet och helt fantastiskt konstigt, helt enkelt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0