Ska-vi-leka-vem-är-tjockast-leken?

När tjejer träffas, eller i alla fall i de tjejgäng jag hamnar i, blir det oftas snack om vikt och storlek och mat och inte-mat. Igår var inget undantag. Vi träffades i fröken Ingmar Bergmans korridorskök och åt pannkakor, först salta (med salta tillbehör alltså), sedan söta (med söta tillbehör). Vår fina vän från Taiwan klagade på att hon blivit tjock sedan hon kom till England, och eftersom hon vägde typ 43 kilo, eller mindre, och bara gått upp två så protesterade alla.
Men vad fan. Det är ingen tävling. Visst, hon är inte speciellt stor i jämförelse med mig eller många andra, men det är klart att hon tycket att hon är tjock i jämförelse med sig själv. Om vi inte låter henne tycka vad hon vill om sin egen kropp, trots att hon är smal, är vi ju lika dumma som de som bestämmer att alla ska vara size zero. Eller något i den stilen... (Är ni med?) Jag är bara trött på att man aldrig får säga något om sin egen kropp utan att behöva jämföras med andra! Alltid ska vi jämföra, vare sig man är smal eller tjock, gammal eller ung. Aldrig får vi vara ifred för denna jämförelse, det är lite påfrestande.
Jag försökte förklara för New New (så heter hon, typ) att jag förstår vad hon menar, men att jag såklart inte tycker att hon är tjock. Tvärtom, jag tycker de där extra två kilona är fina på henne, det blir ju bara mer New New, samtidigt som jag förstår att hon tycker att det är irriterande att hennes kropp ändrats så.
För vad spelar det för roll hur vi är egentligen; vi ska alla en gång dö.


(Här skulle jag ha Beyonces Halo-video, men den finns inte tillgänglig i "mitt" land, så det är bara att Spotifya den.)

Kommentarer
Postat av: Toffs

Är helt med. Men samtidigt är ju samhället lika koko som sätter normen...förresten är det lite lustigt att alla kineser, taiwaneser och koreaner har såna namn..vi har en weiwei och en wenqui...



Jag vill verkligen läsa Hemingway, och jag har läst någonting av Eyvind Jonsson som jag tror jag gillade...men Selma är inte någon favorit.

2009-04-06 @ 10:42:27
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0