Senaste nytt

Jag är trött på att höra att den svenska skolan måste bli mer disciplinerad, eller rent ut sagt hårdare. Visst, elever måste ha respekt för lärare, och lärare måste ha respekt för eleverna. Visst, de måste klara lite nationella prov då och då, visst, de måste få lite kunskaper i allt för att kunna ta sig vidare. Och tro mig, jag kommer att elda på mina elever. Jag tänker inte piska dem, men peppa dem, det vet jag.
Under min första termin på lärarprogrammet gick jag med en kvinna från Åland. Hon prisade det finska skolsystemet och sa att det var så bra, och visst; "den är numera världsberömd för de prestationer som där sker" (Göran Greider i dagens DD), men varför i hela fridens dar är det då andra gången på kort tid som en elev skjuter omkring sig i skolan? Visst, nu var han äldre, men ändå... Greider pekar på de mindre restriktvia vapenlagarna i Finland, och att den skola de har pressar många elever hårt, och de som inte klarar hetsen hamnar förstås utanför och känner sig antagligen värdelösa, medan de som klarar pressen "tvingas offra samhörigheten med andra jämnåriga." (Greider igen) För en gång skull: Word! Det är skumt att sådana här saker får hända i en så "bra" skola. Kanske är den inte så bra trots allt? Betyg och tokdisciplinerade kanske inte är allt? Kanske bör vi sträva efter att fostra (som det står i läroplaner osv) individer som klarar av att fungera i ett samhälle, att utvecklas tillsammans och skaffa sig kunskap på så många ställen det går (på ett smart sätt, inte blint sätt, förstås)? Individer som älksar sin nästa som sig själv, och allt det där.
Jag vet inte, men detta funderar jag på idag.

Igår tog jordens resurser för i år slut, dessutom. Det känns ju bra. Fast såhär har vi hållit på sen 1980-talet, så det var väl inget oväntat. Tydligen skulle vi behöva 1,4 jordklot för att gå plus minus noll på resuserna. Om alla skulle leva som vi svenska skulle det behövas fler (tre?), men om alla skulle leva som de i Indien skulle det behövas betydligt färre (runt ett?).



Lokala nyheter:



Jag vet inte om jag är nöjd, men vem ids ångra sig?

Kommentarer
Postat av: Toffs

Aaah, ny friss!! Jag väntar med spänning tills morgondagen kommer då jag får se det!! Ska vi SLITA av honom västen?? lite brutalt tycker jag...:-) men what the heck... okej då!! jag är inte alls lika irriterad på vår vän knubbfinger idag som sist, men det var väl för att det blir lite för mycket med hela tre och en halv timme linn på en gång...

2008-09-24 @ 10:39:46
URL: http://gilgamesh.blogg.se/
Postat av: Toffs

Instämmer helt i diskussionen om finland...om det nu är så bra, varför skjuter eleverna skallen av både sig själva och varandra? testa att lära ut lite värdegrund så kanske de inte gör så framöver??

2008-09-24 @ 10:40:56
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0