Boklista

Inspirerad av fröken T gör jag nu en egen kanon, alltså böcker man borde ha läst enligt mig:

Jane Austen - Stolthet och fördom
JRR Tolkien - Triologin om Härskarringen (ja, alla tre)
Alex Garland - The Beach (filmen kan man hoppa dock)
Douglas Coupland - jPod (eller annan Couplandroman, jag tror att alla är skrivna på liknande sätt - I love!)
Henning Mankell - Villospår (eller annan valfri Wallanderdeckare) och Italienska skor eller Djup eller Comedia Infantil eller Kinesen
Franz Kafka eller Fjodor Dostojevski (?) - Processen eller Brott och straff (bara för att det är klassika litteraturtöntromaner)
Sophie Kinsella - Can you keep a secret?  (otroligt töntig egentligen, men hey, jag är tjej)
JK Rowling - Valfri Harry Potter, men börja med Harry Potter and the philosopher's stone så är du nog fast
Filip Hammar och Fredrik Wikingsson - Två nötcreme och en moviebox (så ska en generationsroman skrivas!)
Maria Gripe - Tordyveln flyger i skymningen (så satans vacker! Skuggan över stenbänken är också bra, men inte lika)

Det var alla för nu. Det finns säkert fler med det är ett urval. Någon av dem ska jag allt se till och få med i min framtida undervisning. Coupland är en nybliven favorit, bara för hans sätt att leka med bokformen. Jag har aldrig läst femtio sidor så fort som i hans bok! (Av olika anledningar, ledtråd: pi.)

Kommentarer
Postat av: Toffs

men herregud vad dålig jag känner mig då. Jag tog mig inte igenom vare sig processen eller brott och straff. Med motiveringen att det är TRÅKIGA böcker. Ingen händelse, ingen action. Annars har jag plöjt hela Pottharry-serien, och världens bästa barnbok alla kategorier är ju Tordyveln. Helt klart. Jag kan läsa den om och om igen, och den pryder givetvis min bokhylla.övriga ska jag lägga till och läsa när jag är ledig över jul. kanontips!!

2008-09-21 @ 19:41:07
URL: http://gilgamesh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0